niedziela, 10 marca 2013

Ciągnik C2P

Prototyp ciągnika artyleryjskiego C2P na 
zmodernizowanym podwoziu tankietki TKS.

Gąsienicowy ciągnik artyleryjski C2P, powstał w Biurze Badań Technicznych Broni Pancernych. Jego konstruktorami byli inżynierowie J. Łapuszewski i A. Schmidt. Początkowo wóz nosił oznaczenie C2T. W jego konstrukcji wykorzystano zmodernizowane podwozie tankietki TKS. Nowy pojazd przeszedł wyjątkowo długie (trwające dwa lata) badania techniczne i próby przedprodukcyjne. Prototyp pojazdu zbudowano w 1933 roku[1], a produkcja seryjna ruszyła w 1937. Produkcję uruchomiono w fabryce F-1 PZInż. w Czechowicach pod Warszawą[1]. Pierwsza seria liczyła 196 egzemplarzy, a w drugiej wojsko zamówiło w 1939 roku dalsze 117 sztuk, ale nie została do końca zrealizowana.
Ciągniki C2P były przeznaczone do holowania armaty przeciwlotniczej Bofors kal. 40 mm wz. 36. Znajdowały się na wyposażeniu Dywizjonów Artylerii Przeciwlotniczej mających na uzbrojeniu te działa. C2P holowały też przyczepki z amunicją. Projektowano także użycie ciągnika do holowania działa przeciwpancernego wz. 36. W 1938 na jego podwoziu powstało działo samobieżne TKS-D.

 Ciągnik C2P z działonu artylerii przeciwlotniczej w czasie defilady 

-----------------------------------------------------------



1 komentarz: