Prototyp ciągnika artyleryjskiego C2P na
zmodernizowanym podwoziu tankietki TKS.
Gąsienicowy ciągnik artyleryjski C2P, powstał w Biurze
Badań Technicznych Broni Pancernych. Jego konstruktorami byli inżynierowie J.
Łapuszewski i A. Schmidt. Początkowo wóz nosił oznaczenie C2T. W jego
konstrukcji wykorzystano zmodernizowane podwozie tankietki TKS. Nowy pojazd
przeszedł wyjątkowo długie (trwające dwa lata) badania techniczne i próby
przedprodukcyjne. Prototyp pojazdu zbudowano w 1933 roku[1], a produkcja
seryjna ruszyła w 1937. Produkcję uruchomiono w fabryce F-1 PZInż. w
Czechowicach pod Warszawą[1]. Pierwsza seria liczyła 196 egzemplarzy, a w
drugiej wojsko zamówiło w 1939 roku dalsze 117 sztuk, ale nie została do końca
zrealizowana.
Ciągniki C2P były przeznaczone do holowania armaty
przeciwlotniczej Bofors kal. 40 mm wz. 36. Znajdowały się na wyposażeniu
Dywizjonów Artylerii Przeciwlotniczej mających na uzbrojeniu te działa. C2P
holowały też przyczepki z amunicją. Projektowano także użycie ciągnika do
holowania działa przeciwpancernego wz. 36. W 1938 na jego podwoziu powstało działo
samobieżne TKS-D.
Ciągnik C2P z działonu artylerii przeciwlotniczej w czasie defilady
po wkroczeniu do Karwiny (sierpień 1938 r.).
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/76726/a8dac56c5bd9d6ef608dcd7f4c8eb7c4/
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/76726/a8dac56c5bd9d6ef608dcd7f4c8eb7c4/
-----------------------------------------------------------
Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń