Samolot wielozadaniowy RWD-13.
RWD-13 został skonstruowany pod koniec 1934 w
Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych na Okęciu w Warszawie jako rozwinięcie
linii samolotów turystycznych (de facto sportowych): RWD-6 – zwycięzcy
Międzynarodowych Zawodów Samolotów Turystycznych Challenge 1932 i RWD-9 –
zwycięzcy Challenge 1934. Głównymi konstruktorami byli Stanisław Rogalski i
Jerzy Drzewiecki, obliczeniami zajmował się Leszek Dulęba. Ponieważ samolot
miał być w odróżnieniu od swoich poprzedników maszyną użytkową, a nie
zawodniczą, w porównaniu z RWD-9 miał silnik rzędowy o dwukrotnie mniejszej
mocy i mniejszą mechanizację skrzydeł. Mimo to, zachował zalety, jak krótki
start i lądowanie, dość dużą prędkość jak na moc silnika oraz łatwość pilotażu
i stateczność.
Prototyp o oznaczeniach SP-AOA został zbudowany z użyciem
konstrukcji wycofanego RWD-6bis i oblatany 14 stycznia 1935. Do 1939 zbudowano
około 85 samolotów w wersji turystycznej. W 1937 opracowano wersję samolotu sanitarnego RWD-13S,
posiadającą miejsce na nosze po prawej stronie kabiny oraz odpowiednią klapę po
prawej stronie kadłuba. Opracowano też wersję turystyczno-sanitarną RWD-13TS
(znaną też jako RWD-13ST), wyposażoną w 3 fotele oraz drzwi do noszy. Po
zdemontowaniu prawego fotela można było w niej wstawić nosze. Do 1939 zbudowano
15 samolotów RWD-13S, w tym kilka RWD-13TS.
Na świecie zachowały się jedynie dwa egzemplarze. Jeden
znajduje się w ekspozycji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, drugi zaś
(działający) w Museu Asas de um Sonho w Itu k. São Paulo w Brazylii.
Przekazanie samolotu turystycznego RWD 13 SP-BNY przez prezydenta RP
Ignacego Mościckiego następcy tronu irańskiego
Wnętrze samolotu sanitarnego RWD-13S.
------------------------------------------------
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz