Jerzy Bajan (ur. 4 maja 1901 we Lwowie, zm. 27 czerwca
1967 w Londynie) - polski pilot myśliwski i sportowy, pułkownik pilot Wojska
Polskiego. Podczas służby w eskadrze myśliwskiej, jego pasją, którą doskonalił,
stała się akrobacja lotnicza. Bajan stał się twórcą akrobacji zespołowej w
Polsce – z Karolem Pniakiem i kpr. Mackiem sformował zespół nazywany
"trójką Bajana", prezentujący figury akrobacji na trzech samolotach
myśliwskich PWS-A, których skrzydła były połączone ze sobą sznurami podczas
lotu.
"Trójka Bajana" w czasie Międzynarodowych Zawodów Lotniczych w Warszawie
(czerwiec 1932 r.). Od lewej: Karol Pniak, Jerzy Bajan, Stanisław Macek.
(czerwiec 1932 r.). Od lewej: Karol Pniak, Jerzy Bajan, Stanisław Macek.
Oprócz pokazów, zaczął również uczestniczyć w zawodach
lotniczych. W 1929 wziął udział w III Locie Małej Ententy i Polski, zdobywając
nagrodę za najlepsze przygotowanie wojskowe. W lipcu i sierpniu 1930 roku wziął
udział na samolocie RWD-4 w międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych
Challenge 1930, dobierając jako członka załogi szefa mechaników eskadry Gustawa
Pokrzywkę, z którym następnie kilka razy latał w załodze. Zajął w nich dopiero
32. miejsce, lecz osiągnięciem było samo ukończenie trudnych zawodów (wśród 35
sklasyfikowanych załóg, na 60 startujących).
W 1931 roku na mityngu lotniczym w Zagrzebiu zwyciężył w
konkursie akrobacji. W dniach 22-31 lipca 1932 wziął udział na prototypie PZL
P.11 w III Międzynarodowym Mityngu Lotniczym w Zurychu (wyścigu alpejskim), zdobywając
drugie miejsce i pokonując myśliwce z kilku krajów (zajęcie pierwszego miejsca
przez pilota jugosłowiańskiego oprotestowano, z powodu używania przez niego
dodatków do paliwa). W dniach od 12 do 28 sierpnia 1932 Jerzy Bajan wziął
udział ponownie w zawodach Challenge 1932, na samolocie PZL.19, które ukończył
na 11. miejscu (na 43 załogi). W maju 1933 wziął udział z P. Dudzińskim na
dwóch PZL.19 w zlocie gwiaździstym na I Międzynarodowy Lot Alpejski do Wiednia,
pokonując w dwóch etapach rekordową trasę
Warszawa-Charków-Leningrad-Lwów-Wiedeń i zdobywając I miejsce w zlocie. Podczas
samego Lotu Alpejskiego, na skutek podmuchu wiatru po starcie koło Treibach,
samolot Bajana i Pokrzywki spadł na drzewo i spłonął, obaj lotnicy zdołali
wyskoczyć.
W ostatnich międzynarodowych zawodach Challenge 1934,
organizowanych w dniach 28 sierpnia – 19 września 1934 w Warszawie, Bajan wraz
z mechanikiem Gustawem Pokrzywką zajął pierwsze miejsce na samolocie RWD-9.
Zwycięstwo to uczyniło go jednym z najpopularniejszych lotników w Polsce,
został za nie odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz