piątek, 22 lutego 2013

Ciągnik C-7P


Ciągnik C-7P wjeżdża na platformę umożliwiającą jazdę po torach.

Ciągnik artyleryjski C7P został opracowany w latach 1933–1934 w Biurze Studiów PZInż. w Czechowicach pod Warszawą. Jego projektantem był inż. Witold Jakusz. Do budowy nowego pojazdu zastosowano szereg podzespołów z przygotowywanego równolegle do produkcji seryjnej czołgu lekkiego 7TP. Były to: elementy kadłuba, układ jezdny i kierowania, zawieszenie, silnik i przeniesienie napędu. W latach 1935–1939 fabryka F–1 wyprodukowała ponad 76 ciągników tego typu.
Prototypowe ciągniki, znane pod oznaczeniem C6P, C6T i C7TP, miały silniki umieszczone z przodu pojazdu. Później jednostka napędowa została przeniesiona do tyłu w położenie typowe dla czołgu 7TP. Pojazdy napędzane były silnikami wysokoprężnymi PZInż. 235. Była to opracowana w Polsce lżejsza odmiana licencyjnego silnika Saurer BLDb. Był on stosowany w produkowanych w kraju ciężarówkach i autobusach marki Saurer.



 W 1 Pułku Artylerii Najcięższej ciągniki C-7P używane 
były do holowania moździerzy 220 mm. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz