Prezydium III Polskiego Kongresu Drogowego (5-7 stycznia 1934 r.). Widoczni od lewej: doktor
Maurycy Zdzisław Jaroszyński, inżynier Władysław Tryliński, inżynier
Stanisław Siła-Nowicki, minister komunikacji Michał Butkiewicz, Jędrzej
Moraczewski, inżynier Leon Borowski, Edward Dunin-Markiewicz, inżynier
Kazimierz Lewandowski, inżynier Adam Gniewiewski.
Władysław Tryliński (ur. 20 czerwca 1878 w Telszach, zm.
6 lutego 1956) – polski inżynier komunikacji. Od jego nazwiska betonowa płyta w
kształcie sześciokąta foremnego nazywana jest trylinką.
W 1929 razem ze Stefanem Bryłą wsławił się konstrukcją
pierwszego w Europie spawanego mostu, który powstał niedaleko Łowicza, nad
Słudwią. W 1935 opatentował technologię układania twardej nawierzchni drogowej
z betonowych płyt tzw. trylinek. Jest również wynalazcą powszechnie dziś
używanych żelbetowych podkładów kolejowych.
Był ojcem inżyniera mechanika Władysława Trylińskiego,
założyciela i wykładowcy Wydziału Mechaniki Precyzyjnej Politechniki
Warszawskiej oraz Beaty Trylińskiej, inżyniera architekta, zasłużonej w
konserwacji warszawskich kościołów i zabytkowych budowli.
Został pochowany na warszawskim Cmentarzu Powązkowskim.
Nawierzchnia z trylinek.
Spawany most w Maurzycach.
----------------------------------
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz