Samolot Orlińskiego i Kubiaka po powrocie z lotu Warszawa-Tokio-Warszawa
na Lotnisku Mokotowskim w Warszawie.
W dniach od 27 sierpnia do 25 września 1926, na samolocie
Bréguet 19 A2, Bolesław Orliński wraz z mechanikiem Leonem Kubiakiem dokonali
kilkuetapowego przelotu z Warszawy do Tokio, na trasie długości 10 300 km oraz
z powrotem, pomimo uszkodzenia śmigła i dolnego płata w trasie (ostatnie 6680
km trasy pokonali samolotem z częściowo obciętym lewym dolnym skrzydłem), oraz
bardzo zużytym (w wyniku utraty oleju) silnikiem. W Japonii polscy lotnicy
spotkali się z entuzjastycznym przyjęciem. Za przelot Orliński otrzymał japoński
cesarski Order Wschodzącego Słońca VI klasy oraz Złoty Medal Cesarskiego
Towarzystwa Lotniczego, a po powrocie został awansowany na kapitana. Za swój
przelot otrzymał on także od miasta Warszawa działkę przy ul. Racławickiej 94
przy forcie Mokotów, gdzie wzniósł swój dom.
Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych (Challenge 1932, Berlin). Polscy zawodnicy na lotnisku w Staaken pod Berlinem. Stoją od lewej
piloci: Bolesław Orliński, Ignacy Giedgowd, Jerzy Bajan, Tadeusz
Karpiński i Franciszek Żwirko.
Kpt. Bolesław Orliński z matką Eufemią.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz