Katedra Św. Jura we Lwowie.
Archikatedralny sobór św. Jura (Jerzego) we Lwowie –
katedralna cerkiew archidiecezji lwowskiej Ukraińskiego Kościoła
Greckokatolickiego – metropolii halickiej. Jest położona przy placu św. Jura . W
latach 1743-44 zburzono starą, gotycką świątynię i rozpoczęto budowę nowej
według projektu Bernarda Meretyna, jednego z najwybitniejszych architektów
polskiego rokoka. Kamień węgielny pod budowę położono we wrześniu 1744. Dwa
lata później Atanazy Szeptycki zmarł pozostawiając duże sumy pieniędzy na
finansowane dalszych prac, które do 1754 ze strony kościoła nadzorował
bazylianin Arseni Sienicki. Umowy budowlane były zawierane czterokrotnie (1744,
1750, 1753, 1756). Po śmierci Meretyna w 1759 budowę kontynuował do 1764
Klemens Fesinger. Wystrój zewnętrzny ukończono ostatecznie w 1772, za czasów
następcy Atanazego Szeptyckiego, Leona Szeptyckiego. Dekoracje rzeźbiarskie
wykonał Jan Jerzy Pinzel. Wnętrze świątyni ozdobiły polichromie Michała
Filewicza.
W chwili I rozbioru Polski w klasztorze św. Jura
mieszkało 14 ojców, kleryków i braci.
W 1780 wyrok sądu austriackiego zakończył spór między
biskupem a klasztorem świętojurskim, przyznając słuszność biskupowi. W 1807 we
Lwowie ustanowiono greckokatolicką metropolię a katedra św. Jura stała się
archikatedrą. W 1817 klasztor bazylianów został rozwiązany. Zakonnicy opuścili
jego mury i przenieśli się do monasteru św. Onufrego.
W 1876 polichromie Filewicza odnowił krakowski malarz
Erazm Fabijański. Jako odpowiednik ambony pojawił się siedzący posąg papieża
Piusa IX, dłuta Tadeusza Błotnickiego. Za czasów galicyjskich w zbudowanym obok
pałacu rezydowali metropolici kościoła greckokatolickiego, duchowi przywódcy
ludności ukraińskiej. Podlegali im biskupi w Przemyślu i Stanisławowie (od
1885). Ważną rolę w historii odrodzenia narodowego Ukraińców odegrał biskup
Andrzej Szeptycki zasiadający na tronie arcybiskupim w latach 1900–1944,
cieszący się szacunkiem nie tylko Ukraińców, ale całej społeczności Lwowa.
W listopadzie 1918 przez park biegnący na wschód od
rezydencji metropolity przebiegała linia frontu polsko-ukraińskiego. Po
polskiej stronie znalazł się pałac metropolity Szeptyckiego, jednak Polacy ze
względu na szacunek, jaki do niego żywili, nie wykorzystali budynku do celów
wojskowych. W latach 20. XX w. głośny był proces zwany „świętojurskim”. Policja
aresztowała grupę komunistów, którzy w podziemiach soboru urządzali swoje
zebrania. W okresie międzywojennym wydawano w soborze czasopismo „Widomosty”. W
czasie drugiej wojny światowej z polecenia metropolity Szeptyckiego ukrywano w
kompleksie klasztornym grupę Żydów.
W czasach sowieckich (marzec 1946 – sierpień 1990)
świątynia odgrywała rolę katedry prawosławnej patriarchatu moskiewskiego, w tym
czasie usunięto z wnętrza niektóre ruskie i ukraińskie elementy, np. pomnik
Markiana Szaszkiewicza oraz tron biskupi (zastąpiony prowizorycznym ołtarzem
bocznym w stylu rosyjskim).
W 1990 świątynię ponownie przejęli grekokatolicy. W 1991
papież Jan Paweł II ustanowił metropolitą lwowskim obrządku
bizantyjsko-ukraińskiego kardynała Myrosława Lubacziwśkiego, od 1984
zwierzchnika wszystkich unitów. Cały zespół, otoczony murem, obejmuje, oprócz
katedry, również dzwonnicę, budynki kapituły oraz pałac metropolitów. Całość
stanowi niezwykle malowniczy, widoczny z daleka zespół architektoniczny.
W 1998 sobór św. Jura razem ze Starym Miastem, Wysokim
Zamkiem i Podzamczem został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Katedra Św. Jura w dwudziestoleciu przedwojennym.
Rzeźba Św. Jerzego na szczycie świątyni.
-------------------------------------
Krótki filmik ze zwiedzania katedry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz