Transatlantyk "Batory" (kwiecień 1939 r.).
MS „Batory” – polski statek pasażerski, transatlantyk.
Jednostka bliźniacza MS Piłsudski. Statek wszedł do służby w 1936. Pływał do
roku 1969; złomowany w 1971.
Był dwuśrubowym motorowym statkiem pasażerskim mogącym w
momencie oddania do służby przewozić 760 pasażerów i 1200 t ładunku. W tym
czasie jego pojemność wynosiła 14 287 BRT, nośność 5560 t. Statek posiadał 7
pokładów użytkowych, wśród których były: pokład słoneczny (sundeck), łodziowy
(boat-deck), spacerowy (promenada-deck) a także pokłady A, B, C i D. Kadłub był
podzielony dziewięcioma grodziami wodoszczelnymi. Nowością na jednostkach tego
typu było posiadanie kabin tylko dwóch klas: III i turystycznej. Dzięki takiemu
rozwiązaniu można było lepiej planować rejsy i zaoferować klientom
korzystniejsze warunki podróży.
Zarówno MS Batory, jak i MS Piłsudski, miały stać się
pływającymi salonami i ambasadami kultury polskiej. Nad wystrojem obu
transatlantyków czuwała Podkomisja Artystyczna w składzie: Wojciech
Jastrzębowski (przewodniczący), Lech Niemojewski (sekretarz), Tadeusz
Pruszkowski i Stanisław Brukalski. W efekcie doszło do współpracy licznego
grona czołowych polskich artystów, którzy zaprojektowali nie tylko całe
pomieszczenia (salony, palarnie, halle, kaplice, etc.), ale również
najdrobniejsze detale, jak np. zastawę stołową i karty dań.
„Batory” zapisał piękną kartę w czasie II Wojny
Światowej. Wyjątkowe szczęście w czasie operacji wojskowych sprawiło, że miał
przydomek „Lucky Ship”.
Wodowanie "Batorego"
"Batory" wyrusza w pierwszy rejs
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz