Prototyp RWD-10 pilotowany przez Kazimierza Chorzewskiego.
RWD-10 - polski samolot akrobacyjny używany przez polskie
lotnictwo sportowe w latach 1933-1939, skonstruowany przez zespół konstrukcyjny
RWD. RWD-10 został zaprojektowany jako jednomiejscowy samolot akrobacyjny. Początkowym
zamysłem konstruktorów było dostarczenie na potrzeby wojska samolotu do ćwiczeń
w symulacji walki kołowej i akrobacji. Stąd pierwotnie samolot miał być
wyposażony w foto-km. Jednak nieprzychylność Dowódcy Lotnictwa, gen. L. Rayskiego
w stosunku do DWL-RWD
spowodowała, że maszyna ta nie znalazła się w szkołach lotniczych. Dopiero po
Challange 1934 samolotem tym zainteresowały się Aerokluby
i stąd zostało złożone zamówienie. Przy swych małych rozmiarach RWD-10 miał
silnik o stosunkowo sporej mocy, co w połączeniu z doskonałą sterownością zaowocowało
doskonałymi właściwościami w akrobacji. Samolot był przyjemny w pilotażu,
jednak małe siły od sterów spowodowały raz oderwanie się sklejkowego pokrycia
płata podczas wyprowadzania z nurkowania (pilot uratował się na
spadochronie). Był też wypadek złamania się płata podczas akrobacji, jednak
nastąpiło to po wcześniejszym uderzeniu tym egzemplarzem w stóg siana podczas
lądowania, co nie zostało po tym fakcie ujawnione. Po tych wydarzeniach
konstrukcję płata wzmocniono. Pod sterem doświadczonego pilota mógł prezentować
akrobację na najwyższym poziomie. Głównym konstruktorem był Jerzy
Drzewiecki z zespołu RWD w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych.
Po udoskonaleniach RWD-10 był najbardziej "rasowym" samolotem
akrobacyjnym dwudziestolecia międzywojennego w Polsce.
Pierwszy prototyp (SP-ALC) został oblatany w lipcu 1933 przez konstruktora Drzewieckiego. Wyniki nie były zadowalające, samolot był niestateczny kierunkowo. Po modyfikacjach (m.in. przedłużenie kadłuba, usunięcie destabilizujących owiewek) uzyskano poprawę charakterystyki samolotu. Pierwszy publiczny pokaz akrobacji miał miejsce 14 i 15 września 1935 w Warszawie.
W 1936 polskie lotnictwo cywilne złożyło zamówienie na 20 egzemplarzy (pieniądze uzyskano częściowo ze składek społecznych). Zostały one wyprodukowane w 1937 i przekazane aeroklubom. W roku 1938 zbudowano kolejne 2 egzemplarze. W sumie powstały 22 sztuki RWD-10. Trzy samoloty rozbiły się przed wybuchem II wojny światowej, pozostałe zostały zniszczone podczas kampanii wrześniowej 1939.
Pierwszy prototyp (SP-ALC) został oblatany w lipcu 1933 przez konstruktora Drzewieckiego. Wyniki nie były zadowalające, samolot był niestateczny kierunkowo. Po modyfikacjach (m.in. przedłużenie kadłuba, usunięcie destabilizujących owiewek) uzyskano poprawę charakterystyki samolotu. Pierwszy publiczny pokaz akrobacji miał miejsce 14 i 15 września 1935 w Warszawie.
W 1936 polskie lotnictwo cywilne złożyło zamówienie na 20 egzemplarzy (pieniądze uzyskano częściowo ze składek społecznych). Zostały one wyprodukowane w 1937 i przekazane aeroklubom. W roku 1938 zbudowano kolejne 2 egzemplarze. W sumie powstały 22 sztuki RWD-10. Trzy samoloty rozbiły się przed wybuchem II wojny światowej, pozostałe zostały zniszczone podczas kampanii wrześniowej 1939.
Egzemplarz seryjny RWD-10.
Przekazanie wojsku 130 samolotów, ufundowanych przez
Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (wrzesień 1937 r.).
Na pierwszym planie samoloty akrobacyjne RWD-10.
--------------------------------
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz