Samochody pancerne wz. 34 w czasie defilady w Krakowie.
Samochód pancerny wz. 34 (wzór 34) – lekki samochód
pancerny konstrukcji polskiej, z okresu przed II wojną światową. Był to
podstawowy sprzęt Wojska Polskiego tej kategorii w kampanii wrześniowej 1939.
Samochód ten wywodzi się z półgąsienicowego samochodu
pancernego wz. 28, który został opracowany w Polsce na bazie zakupionych we
Francji podwozi Citroën-Kegresse B2 10CV. Pancerne nadwozie dla nich zostało
opracowane i było budowane w Polsce. Jego kształt był podobny do ówczesnych
francuskich projektów półgąsienicowych samochodów pancernych. Pojazdy te były
montowane w Centralnych Warsztatach Samochodowych (CWS) i weszły do służby od
1928 roku. Okazało się jednak, że półgąsienicowy układ jezdny nie spełnił
wszystkich oczekiwań. Między innymi prędkość maksymalna była niska, a własności
w jeździe terenowej wcale nie były najlepsze. W 1933 roku podjęto więc
bezprecedensową decyzję przebudowania samochodów na pojazdy z w pełni kołowym
układem jezdnym.
Projekt przebudowy opracowany został przez Biuro Badań
Technicznych Broni Pancernych w 1934 roku. Testy przebudowanego samochodu
wypadły pomyślnie. Samochód wprawdzie w terenie spisywał się nieco gorzej niż
wz. 28, lecz znacznie lepiej od niego radził sobie na drogach. Jeszcze w 1934
roku zlecono przebudowę dalszych samochodów, oznaczonych teraz jako wzór 34
(wz. 34). Do 1938 roku najprawdopodobniej 87 samochodów wz. 28,
zostało przebudowanych do standardu wz. 34.
Samochody wz. 34 powstały w kilku różniących się
wersjach. W zależności od zastosowanego silnika i podzespołów jezdnych
wyróżniano 3 modele: wz. 34 (ok. 30 sztuk), wz. 34-I (24 pojazdy) i wz. 34-II
(36 sztuk). Pierwszy z nich miał oryginalne podwozie i silnik Citroën B-14,
jedynie mechanizm gąsienicowy zastąpiono tylnym mostem z ciężarówki Fiat.
Kolejne dwie wersje bazowały w większej części na produkowanych na licencji
podzespołach Fiata.
Niezależnie od tego podziału, istniały dwa warianty
pancernego nadwozia. Różniły się one kątami pochylenia płyt pancernych tylnej
części nadwozia. Podobnie jak pojazdy wz. 28, samochody wz. 34 miały jeden z
dwóch wariantów uzbrojenia. Jedna trzecia przebudowanych samochodów (około 30)
była uzbrojona w krótkolufowe działko czołgowe kaliber 37 mm Puteaux wz.18. Reszta
uzbrojona była w jeden karabin maszynowy 7,92 mm Hotchkiss wz.25. Zastosowane
działko 37 mm było bronią z okresu I wojny światowej, przeznaczoną głównie do
niszczenia gniazd broni maszynowej. Wskutek małej prędkości początkowej
pocisków i słabej przebijalności, w małym stopniu nadawało się do walki z
pojazdami pancernymi. Samochody z działkiem mieli zazwyczaj dowódcy szwadronów
i plutonów. Nowy pojazd, podobnie jak jego pierwowzór, posiadał spód kadłuba
złożony z drewnianych desek. Nie zapewniało to dostatecznej ochrony w przypadku
eksplozji np. miny, granatu ręcznego itp.
Samochód pancerny wz. 34 uzbrojony w karabin
maszynowy Hotchkiss (późniejsza wersja).
Samochód pancerny wz. 34 uzbrojony
w działko Puteaux SA 18.
w działko Puteaux SA 18.
----------------------------------
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz