Samochody Chevrolet Witolda Rychtera i Aleksandra Mazurka.
XI Międzynarodowy Rajd Automobilklubu Polski (1938 r.).
XI Międzynarodowy Rajd Automobilklubu Polski (1938 r.).
Samochody marki Chevrolet trafiły do Polski
najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. W 1922–1923 roku wojsko
sprzedało cywilom kilkanaście swoich Chevroletów. General Motors Export Co.
sprowadził do Polski pierwsze auta osobowe i użytkowe w 1924 r., aby trzy lata
później rozpocząć podbój polskiego rynku samochodowego. W 1927 roku sprzedano
1205 Chevroletów, co uplasowało markę na drugim miejscu wśród marek samochodów
zarejestrowanych przez urzędy.
W lipcu 1928 roku na terenie warsztatów firmy „Elibor”
Ł.J.Borkowski w Warszawie przy ul. Wolskiej 101/105 ruszyła produkcja karoserii
Chevroletów. Jesienią rozpoczęto montaż podwozi, łącznie z nitowaniem ram. Do
końca roku w polskiej montowni wyprodukowano 2098 samochodów osobowych i
podwozi autobusowych oraz ciężarowych. Łącznie w roku 1928 w Polsce sprzedano
3554 auta marki Chevrolet. Ze względu na światowy kryzys montownia została
zamknięta w 1931 roku.
W 1936 roku General Motors rozpoczął współpracę ze spółką
Lilpop, Rau & Loewenstein (LR&L), dzięki czemu w tym samym roku
uruchomiony został montaż samochodów m.in. marki Chevrolet w zakładach przy ul.
Bema 65 w Warszawie. Wśród montowanych samochodów osobowych znalazły się Master
Sedan, Master De Luxe, Imperial i Sedan Taxi. W fabryce montowane były także
pojazdy użytkowe, takie jak dostawcze Chevrolet 112, ciężarowe Chevrolet 121,
131, 157 oraz autobusy miejskie – model 183. Model 157 używany był m.in. przez
Pocztę Polską i Polskie Radio, zaś „Autobus Bielany” czyli model 183
wykorzystywany był przez Autobusy Miejskie w Warszawie.
W zakładach przy ul. Bema 65 w 1937 roku wyprodukowano
3700 samochodów, a w 1938–4680. Wielkie plany na kolejne lata pokrzyżowała II
wojna światowa.
Fabryka samochodów "General Motors" w Warszawie.
Widok ogólny hali montażowej.
http:// audiovis.nac.gov.pl/obraz/ 60982:1/
http://
Fabryka samochodów "General Motors" w Warszawie.
Fragment hali montażowej.
http:// audiovis.nac.gov.pl/obraz/ 60989:1/
Fragment hali montażowej.
http://
Fabryka samochodów "General Motors" w Warszawie.
Robotnicy przy codziennych obowiązkach.
http:// audiovis.nac.gov.pl/obraz/ 61000:1/
Robotnicy przy codziennych obowiązkach.
http://
Autobusy linii "H" i "A" (marki Somua i Chevrolet 183 FS) stojące na
pl. Teatralnym. Widoczna dolna część elewacji Teatru Wielkiego.
pl. Teatralnym. Widoczna dolna część elewacji Teatru Wielkiego.
--------------------------------------
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz