Utworzenie
harcerskiej eskadry lotniczej w Krakowie (maj 1937 r.). Harcerze przed hangarem Aeroklubu
Krakowskiego na lotnisku Rakowickim.
Pierwsza harcerska drużyna lotnicza powstała w 1928, ale już
w 1912 modelarstwo lotnicze było wykorzystywane w działalności harcerskiej
(sprawność "Lotnik"). W grudniu 1932 utworzono Referat Szybowcowy
przy Głównej Kwaterze Męskiej. Równolegle zorganizowano teoretyczny kurs
szybowcowy i Harcerski Klub Lotniczy. Wszystko w ramach przygotowań do
harcerskiej wyprawy szybowcowej na IV Jamboree w Gödöllő, która okazała się
wielkim sukcesem. W 1934 Ref.Szyb. zmienił nazwę na Referat Lotniczy przy GKH,
powstały Harcerskie Warsztaty Szybowcowe które do 1939 zbudowały kilkadziesiąt
szybowców a nawet jeden 1 samolot. W 1934 roku powstał też Referat Lotniczy
przy Głównej Kwaterze Harcerek. Także przy komendach chorągwi zaczęły powstawać
referaty lotnicze. Lata 1934 -1939 to okres gwałtownego rozwoju harcerskiego
lotnictwa. Powstało wiele drużyn (a nawet zuchowych gromad) lotniczych, w Łodzi
powstał (1934) Harcerski Klub Szybowcowy, a w Krakowie powstała (1936)
Harcerska Eskadra Lotnicza (z plutonem w Zakopanem). W 1936 rozpoczęła się też
harcerska działalność spadochronowa. Jednym z efektów rozwoju były m.in.
sukcesy zlotowej drużyny (reprezentacji) lotniczej na V Jamboree w Vogelenzang.
Ekipa składała się z grupy samolotowo-szybowcowej (3 samoloty, 2 szybowce),
spadochronowej i modelarskiej. Skoki harcerskich spadochroniarzy były pierwszym
zagranicznym występem polskich spadochroniarzy (były to też pierwsze skoki w
Holandii). Podobnie pierwszym polskim występem na modelarskich zawodach
międzynarodowych był udział (z sukcesami) harcerskiej ekipy modelarskiej.
Utworzenie
harcerskiej eskadry lotniczej w Krakowie (maj 1937 r.).Raport
od harcerzy odbiera przewodniczący Związku Harcerstwa Polskiego Michał
Grażyński w płaszczu). Obok widoczny dowódca 2 pułku lotniczego płk
Edward Lewandowski (z prawej).
Harcerz za sterami szybowca szkolnego "Wrona".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz