Międzynarodowe
Zawody Samolotów Turystycznych
(Challenge 1932) - lotnisko Czyżyny k/Krakowa.
Franciszek Żwirko przed samolotem RWD-6.
http:// www.audiovis.nac.gov.pl/ obraz/207377:8/
(Challenge 1932) - lotnisko Czyżyny k/Krakowa.
Franciszek Żwirko przed samolotem RWD-6.
http://
Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych w 1932
roku, znane w Polsce jako Challenge 1932 – zawody lotnicze odbywające się w
dniach 12 – 28 sierpnia 1932 roku w Berlinie, trzecie zawody z serii Challenge.
Zakończyły się zwycięstwem polskiej załogi Franciszka Żwirki i Stanisława
Wigury na samolocie polskiej konstrukcji RWD-6, stanowiąc pierwszy duży
międzynarodowy sukces polskiego lotnictwa sportowego. Obejmowały one ocenę
techniczną samolotów, konkurencje techniczne, próbę prędkości maksymalnej oraz
lot okrężny wokół Europy, długości 7363,2 km przez Niemcy, Polskę,
Czechosłowację, Austrię, Jugosławię, Włochy, Szwajcarię, Francję, Holandię,
Danię i Szwecję.
Publiczność na lotnisku w Czyżynach.
Sprawozdawca radiowy Henryk Szatkowski (1. z prawej) na lotnisku
Czyżyny relacjonuje przebieg zawodów.
Czyżyny relacjonuje przebieg zawodów.
Były to trzecie z serii prestiżowych międzynarodowych
zawodów samolotów turystycznych Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI),
znanych w Polsce jako Challenge, od francuskiej nazwy Challenge International
de Tourisme. Organizatorem zawodów był Aeroklub Niemiec, z uwagi na zwycięstwo
niemieckiego zawodnika Fritza Morzika w poprzednich zawodach Challenge w 1930
roku. Również regulamin konkursu, znacznie zmieniony w stosunku do poprzednich
zawodów, opracował Aeroklub Niemiec, biorąc za punkt wyjścia regulamin
Niemieckiego Konkursu Samolotów Lekkich z 1931 roku. Liczby samolotów
zgłoszonych (67) i ostatecznie biorących udział w zawodach (43) były mniejsze,
niż w poprzednich latach, gdyż przerodziły się one w trudną imprezę
specjalistyczną, stawiającą wysokie wymagania sprzętowi oraz wymagającą
wysokiego poziomu wyszkolenia pilotów. Większe szanse miały samoloty specjalnie
opracowane na zawody. Z tego powodu też, aby dać szansę na przygotowanie nowych
konstrukcji, zwiększono odstęp między zawodami z jednego roku do dwóch lat.
Przewodniczącym międzynarodowej Komisji Sportowej czuwającej nad przebiegiem
zawodów był Niemiec Gerd von Hoeppner, w jej skład wchodzili przedstawiciele
uczestniczących w imprezie aeroklubów, w tym w imieniu Polski Bogdan Kwieciński.
W zawodach wzięły udział ekipy z 6 państw: Niemiec (16
załóg), Francji (8 załóg), Polski (5 załóg), Szwajcarii (2 załogi) i, po
trzyletniej przerwie, Włoch (8 załóg) i Czechosłowacji (4 załogi). Ekipy były
zgłaszane przez aerokluby narodowe, które musiały uiścić wpisowe na rzecz FAI.
Tym razem do konkursu nie przystąpiła Wielka Brytania, gdyż nowe brytyjskie
samoloty prywatnych użytkowników przekraczały limit masy wynikający z
regulaminu, a w przeciwieństwie do innych krajów, nie opracowano tam specjalnych
konstrukcji na zawody. W składzie ekipy włoskiej startowała jednak Angielka
Winifred Spooner, a w składzie niemieckiej – Kanadyjczyk John Carberry i Rumun
Alexander Papana. W składzie ekipy niemieckiej zgłosił się także japoński pilot
Hachisuka z brytyjskim samolotem Puss Moth, lecz nie został dopuszczony do
startu z uwagi na przekroczenie masy przez samolot.
Przed samolotem Heinkel ekipy niemieckiej widoczni od lewej.: prezes
Aeroklubu Krakowskiego główny komisarz sportowy etapu Challenge 1932 w
Krakowie Aleksander Bobkowski (3. z prawej), wiceprezes Aeroklubu
Krakowskiego zastępca głównego komisarza sportowego etapu Challenge 1932
w Krakowie dr. Tadeusz Spitzer (4. z prawej), redaktor Zbigniew
Grabowski (1. z lewej).
Samolot ekipy czechosłowackiej Praga BH-111.
Członkowie ekipy francuskiej pilot Raymond Delmotte
i mechanik Philippe w samolocie Caudron C.278.
i mechanik Philippe w samolocie Caudron C.278.
Otwarcie zawodów nastąpiło 12 sierpnia 1932 na berlińskim
lotnisku Staaken. Składały się one z trzech osobno punktowanych konkurencji:
prób technicznych, lotu okrężnego wokół Europy oraz próby prędkości
maksymalnej. Próby techniczne składały się zarówno z oceny poziomu technicznego
samolotów, jak i z konkurencji wymagających kunsztu w pilotażu. Tym razem
odwrócono proporcje z dotychczasowych imprez i za próby techniczne można było
zdobyć więcej punktów, niż za lot okrężny (odpowiednio 280 i 220), co było
wyrazem położenia nacisku na możliwości techniczne samolotów. Osobno do
kilkunastu punktów można było otrzymać za nową na zawodach Challenge próbę
prędkości maksymalnej.
Po próbie prędkości, 28 sierpnia nastąpiło zamknięcie
zawodów. Zwycięstwo w zawodach Challenge 1932 odniosła polska załoga: pilot
Franciszek Żwirko i mechanik Stanisław Wigura na samolocie RWD-6, z wynikiem
461 punktów. Zwycięstwo było nie tylko zasługą pilota, ale i polskich
konstruktorów, który zaprojektowali samolot o wysokich walorach technicznych i
dobrze zbalansowanych osiągach, w najlepszym stopniu dostosowanych do wymagań
konkursu. Osiągnięcie to było tym większe, że w Polsce dopiero od kilku lat
projektowano samoloty, zwłaszcza młody był zespół RWD. Należy podkreślić, że
inż. Wigura był jednym z konstruktorów zwycięskiego samolotu. Zwycięstwo Żwirki
zostało przyjęte w Polsce z entuzjazmem i uznawane jest za punkt zwrotny w
historii polskiego lotnictwa sportowego, które zyskało uznanie na świecie.
Warto zauważyć, że także brytyjska prasa lotnicza świętowała sukces w zawodach
brytyjskiego silnika, który w obu samolotach RWD wykazał się niezawodnością.
Jerzy Bajan (w jasnym kombinezonie) przed samolotem PZL.19.
------------------------------------
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz