poniedziałek, 16 września 2013

Władysław Tryliński

Prezydium III Polskiego Kongresu Drogowego (5-7 stycznia 1934 r.). Widoczni od lewej: doktor Maurycy Zdzisław Jaroszyński, inżynier Władysław Tryliński, inżynier Stanisław Siła-Nowicki, minister komunikacji Michał Butkiewicz, Jędrzej Moraczewski, inżynier Leon Borowski, Edward Dunin-Markiewicz, inżynier Kazimierz Lewandowski, inżynier Adam Gniewiewski.


Władysław Tryliński (ur. 20 czerwca 1878 w Telszach, zm. 6 lutego 1956) – polski inżynier komunikacji. Od jego nazwiska betonowa płyta w kształcie sześciokąta foremnego nazywana jest trylinką.
W 1929 razem ze Stefanem Bryłą wsławił się konstrukcją pierwszego w Europie spawanego mostu, który powstał niedaleko Łowicza, nad Słudwią. W 1935 opatentował technologię układania twardej nawierzchni drogowej z betonowych płyt tzw. trylinek. Jest również wynalazcą powszechnie dziś używanych żelbetowych podkładów kolejowych.
Był ojcem inżyniera mechanika Władysława Trylińskiego, założyciela i wykładowcy Wydziału Mechaniki Precyzyjnej Politechniki Warszawskiej oraz Beaty Trylińskiej, inżyniera architekta, zasłużonej w konserwacji warszawskich kościołów i zabytkowych budowli.
Został pochowany na warszawskim Cmentarzu Powązkowskim. 


Nawierzchnia z trylinek.


 Spawany most w Maurzycach.


----------------------------------

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz